Lieliskam vadītājam piemīt izcilas komunikācijas prasmes
Kā likums lieliski vadītāji ir ar ļoti augstām komunikācijas prasmēm visos iespējamajos līmeņos – starppersonu, rakstiskā, telefoniskā, virtuālā. Viņi komunikāciju uztver kā dabisku attiecību veidošanas instrumentu, kas palīdz sasniegt mērķus. Ja tev paveicies būt komandā, kur vadītājs demonstrē atvērtu komunikācijas stilu, tad tu to noteikti atpazīsi. Šādu cilvēku raksturo vēlme izrunāt problēmjautājumus, vienoties, risināt dialogu un dot atgriezenisko saiti.
Viņš spēj aizvest komandu līdz mērķim
Pētījumā, ko veica Organizāciju labklājības institūts, Latvijas darba ņēmēji nereti saviem vadītājiem pārmeta nespēju mobilizēt darbiniekus kopīgam mērķim. Ideāla vadītāja viens no raksturlielumiem ir spēja saliedēt komandu, “uzzīmēt” nākotnes vīziju, uz kuru komanda tiecas un uz to arī vadīt cilvēkus. Labam vadītājam būs svarīgi, ka komanda ir vienota, izprot viens otra uzdevumus un burtiski “elpo vienā ritmā”. Pārsvarā gadījumu ideālo vadītāju komandas tādas arī ir.
Deleģēt
Deleģēt atbildību un uzticēties darbiniekiem spēj tikai ļoti labs vadītājs. Svarīgi, ka prasmīgi deleģējot, vadītājs varat izdarīt vairāk. Katram ir savas metodes, kā deleģēt: mutiski, rakstiski, cilvēciski vienojoties vai rakstot rīkojumus, galvenais, lai ir rezultāts. Parasti darbinieku sniegumu vērtē pēc darba rezultāta - arī paša vadītāja sniegumu.
Godīgums un cieņa kā vērtība
Labs vadītājs allaž centīsies būt godīgs pret sevi un saviem darbiniekiem. Tāpat viņa vērtību sistēmā augsta vieta būs cieņai pret cilvēkiem un dažādību. Pat tad, ka komandā kāds rīkojas pretrunā viņa vīzijai par to, kā darbs jāveic vai kā procesi jāvirza, viņš ciena darbinieku atšķirīgu pieeju risinājumam. Galvenais, lai rezultāts būtu kvalitatīvs. Bet, ja tāds nebūs, tad labais vadītājs, nevis uzklups ar kritiku un pārmetumiem, bet ar cieņu un godīgi sniegs tādu atgriezenisko saiti, kas darbiniekam ļaus uzdevumu nākamā reizē paveikt labāk. Labs vadītājs jums neiteiks sliktas lietas, pat tad, ja tās būs šķietami nevainīgas. Piemēram, bezprocentu kredīts bez komisijas maksas tikai izskatās nevainīgs, taču patiesībā tā ir tikai ēsma.
Viņš spēj vadīt gan procesus, gan cilvēkus
Labu vadītāju raksturo arī spēja vadīt procesus, projektus un cilvēkus. Tas nozīmē, ka viņš ne tikai zina, kā izvilināt no cilvēkresursa labāko potenciālu, bet arī spēj vadīt noteiktu procesu organizācijas ietvaros, piemēram, pārmaiņu vadības plānošana un ieviešana. Šī spēja pašam vadīt procesus ir ārkārtīgi svarīga no tā viedokļa, ka darbinieki redz, kā vadītājs dara lietas un cenšas sekot viņa labajam paraugam.
Pamanīt darbinieku stiprās puses
Labs vadītājs pamana savos darbiniekos viņu stiprās puses un ir informēts par tām, kuras vēl ir jāpilnveido. Izzinot savus darbiniekus un kolēģus, vadītājam ir vieglāk izprast katra cilvēka motīvus, vēlmes un mērķus. Vadītājam ir jānoskaidro, kuriem darbiniekiem patīk uzslavas, kurus motivē nauda, kuriem vajag brīvu darba režīmu utt.. Katrā darbiniekā ir savas „pērles” un vadītāja uzdevums ir tās pamanīt un, strādājot komandā, pārvērst tās uzņēmuma peļņā.
Pilnvarot darbiniekus
Pilnvarojot darbiniekus, vadītājs piešķir darbiniekam vērtību un savas misijas apziņu uzņēmumā. Katram cilvēkam ir vēlmē būt noteicējam kādā no jomām, ļaujot to, vadītājs atklāj darbinieku apslēpto potenciālu. Pat apkopējai - ļaujot pašai izvēlēties tīrīšanas līdzekļus, cilvēks jūtas pagodināts un novērtēts. Pilnvarošana dod iespēju darbiniekiem pašiem noticēt saviem spēkiem. Lai darbinieki darbotos vadītāja interesēs, nebūtu ieteicams viņus publiski kritizēt vai bārt.
Nevilcināties
Ja kāds no darbiniekiem vadītājam uzdod jautājumu vai lūdz palīdzību, labs vadītājs atbild nekavējoties un risina problēmu „uz karstām pēdām”. Vadītājam nav jābūt skarbam, bet konstruktīvam gan. Ir jānovērtē tas, ka darbinieks lūdz vadītāja palīdzību. Nav jēgas lieki diskutēt, kāpēc problēma ir radusies, tā vietā jākoncentrējas uz rezultātu, nemeklējot vainīgos. Vadītāja mērķis ir veicināt produktīvu uzvedību un saglabāt cieņu savu darbinieku acīs.
Sniegt atgriezenisko saiti
Svarīgi atcerēties pateikt saviem darbiniekiem, cik viņi ir svarīgi vadītājam un uzņēmumam, uzslavēt par darbu ar klientiem, atzīt, ka bez tik lieliskas komandas uzņēmums nebūtu tur, kur tas pašlaik atrodas. Labs vadītājs nekad neaprunā darbiniekus aiz muguras, izsaka tiem komplimentus un atceras atzīt, ka lepojas ar saviem darbiniekiem, izsakot atzinību reizēs, kad to dzird klienti un partneri vai pārējie kolēģi. Savu partneru priekšā sakot, ka šī ir vislabākā asistente pasaulē un ka tam ir ārkārtīgi paveicies, vadītājs iedegs darbiniekā motivācijas dzirksti ilgam laikam.
Piemīt empātija un humora izjūta
Vēl divi aspekti, par kuriem, iespējams, vadītāji domā vismazāk – empātija un jautrība. Darbinieki novērtē vadītāju, kurš spēj uz mirki atstāt savu telefonu, lai sarunātos ar tiem, kas ir līdzās, kas spēj iejusties otra “ādā”, kurš saprot savus darbiniekus. Kolēģi novērtē arī vadītāju, kurš ir jautrs. Kurš priecājas par to, ko dara ne tikai darbā, bet arī ārpus tā.
Viņš ir līderis
Šis ir ārkārtīgi svarīgs, tomēr sarežģīts punkts. Labs vadītājs paliek tikai vadītājs, ja viņš zina un prot vadīt procesus un projektus, metodiski vada arī darbiniekus, bet izpaliek mirdzums acīs, degsme, spēja panākt, ka darbinieki aizvērtām acīm viņam seko caur uguni un ūdeni. Līderis! Šī ir izcila vadītāja viena no īpašībām. Joprojām tiek lauzti šķēpi, vai par līderiem piedzimst vai izmācās, bet katrā ziņā, ja tu savam vadītājam tici, esi gatavs sekot un redzi viņā iedvesmojošu paraugu, tad šis cilvēks ir tuvu tavam ideālajam vadītājam.
1 komentārs | Komentēt
Gobzeme
Kādu laiku atpakaļ man bija grāmata ar nosaukumu - "Mans boss ir idiots". Visiem iesaku izlasīt un izprast šīs lietas caur humoru.